Tip: Het Hardloperskookboek

Ik ben jaren geleden verliefd geworden op het hardlopen. Als je deze blog gelezen hebt, weet je misschien dat ik soms een beetje een alles-of-niets-type ben en dan zul je dus niet verbaasd zijn dat ik jarenlang geroepen heb dat hardlopen het allerstomste van de hele wereld is. Ik was echt heel wreed en ging mensen die aan het hardlopen waren uitlachen, want er was tenslotte niets saaiers dan alleen maar rennen en daar dan ook nog heel veel geld aan uitgeven?

En toen opeens BAM: Lisse was hardloopverslaafd. Ik ging echte heuse hardloopschoenen laten aanmeten, kreeg van mijn oma super mooie tights, een goeie sport-bh, kocht zelf vestjes en truitjes voor alle seizoenen en ik had de smaak helemaal te pakken. Even later ben ik zelfs in een hardloopwinkel gaan werken, want het leven kan tenslotte gek lopen! Ik had nooit gedacht dat ik zo’n hardloopfanaat zou worden, maar het is heerlijk om je energie kwijt te kunnen, lekker naar buiten te gaan, het gevoel te hebben dat je sterker wordt, dat je afstanden kunt rennen die je de weken daarvoor niet voor elkaar kreeg… Het doet iets met je zelfvertrouwen, dat fitte, gezonde gevoel.

En toen kreeg ik een blessure. HUILEN. Shin splints, maar dan chronisch. Omdat dit een foodblog is en geen hoe-zit-je-lichaam-in-elkaar-blog ga ik niet helemaal uitgebreid vertellen wat shin splints zijn, maar het is een scheenbeenblessure, het doet heel veel PIJN en als je pech hebt gaat het nooit meer weg.
En ik heb pech.
Ik ging naar de fysio en ontdekte al gauw de oorzaak van mijn blessure: ik liep te hard van stapel en gaf mijn lijf geen rust (want ja opeens 10 km kunnen rennen na 4 maanden trainen is best wel een beetje te snel) én ik had geen evenwicht. Toen de fysio me vroeg om op één been te gaan staan viel ik gewoon om. Ik wist wel van mezelf dat ik alles behalve gebalanceerd was, want ik kan ook nooit mijn sokken aantrekken zonder even te gaan zitten. Als ik op één been ga staan val ik gewoon pats boem op de grond. Mocht je dat nou ook hebben: dat is dus niet goed. Daardoor ga je bij het hardlopen te onstabiel rennen en leg je teveel druk op je enkels en ben je blessuregevoelig en bladiebladiebla. Helemaal geen informatie die je alleen maar aan wil horen als je bij de fysio bent, want je wil gewoon een oplossing.

De oplossing was er niet direct (wheehhhh) dus ik moest elke dag oefeningen doen. DRIE KWARTIER LANG. Ik raakte in een compleet isolement, kon nooit meer avonden weg, was alleen nog maar bezig met mijn blessure en raakte uiteindelijk zo depressief dat ik mijn hardloopschoenen ritueel verbrandde.
Nee oké, zo erg was het niet, maar elke dag drie kwartier lang oefeningen doen is wel een soort aanslag op je relaxte avond, want terwijl je je favoriete tv-programma aan het kijken bent lig jij zwetend op de grond je lichaam sterker te maken. Niet echt wat je voor je ziet bij een ideaal, rustig avondje chillen. Voor de hunk was het ook niet erg gezellig, hij op de bank, ik op een sportmatje met een bezweet tomatenhoofd. Het ergste was dat het ook niet echt hielp, die oefeningen. Wel een beetje, maar de conclusie was na een paar maanden dat mijn evenwichtsprobleempje (en dus mijn hele blessure probleem) dieper zat en dat ik regelmatig naar een manueel therapeut zou moeten om de boel te laten kraken. En dat kostte te veel geld. Doei hardlopen.

Na dit vrij treurige verhaal wil ik de hardlopers onder jullie tóch blij maken, want dit overkomt niet iedereen, hardlopen is nog steeds heel erg leuk en blessures hoeven niet zo dramatisch te zijn als bij mij. En daarom Het Hardloperskookboek! Een must voor alle hardlopers, want als je hardloopt vraag je veel van je lichaam en heeft je lichaam veel energie nodig.

Dit kookboek, geschreven door Miriam van Reijen en Barbara Kerkhof, helpt je om in te schatten hoeveel energie je lichaam nodig hebt bij een bepaalde hoeveelheid kilometers hardlopen. Het boek is opgedeeld in drie delen: trainen, presteren en herstellen. Bij deze drie hardloopfasen is nagedacht over het perfecte voedsel. In het eerste hoofdstuk, trainen, wordt aandacht besteed aan het moment waarop je gaat hardlopen. Ben je een ochtendhardloper, loop je liever tijdens de lunch of grijp je je kans ’s avonds als de rest van de wereld al slaapt? Wanneer je ook hardloopt, het is belangrijk om voor die tijd te zorgen dat je je lichaam genoeg energie geeft in de vorm van goed voedsel. Er staan recepten in voor lekkere shakes, broden of muffins, net als pasta’s, curry’s en quiches als je ’s avonds gaat rennen. Hoofdstuk twee, presteren, besteedt meer aandacht aan voedsel als je beter en sneller wil gaan hardlopen. Hierbij wordt nagedacht over de hoeveelheid vetten en eiwitten die je in je voeding verwerkt, de (heel belangrijke) koolhydraten die essentieel zijn voor een goede prestatie en tips om te weten wat je moet eten de dag voor je wedstrijd. Heel nuttig en de recepten zijn, ook als je geen hardloper bent, echt lekker en origineel! Hoofdstuk drie gaat over herstellen, wat heel belangrijk is als je een hardloper bent. Als je niet genoeg herstelt, geef je je lichaam letterlijk niet genoeg tijd om te herstellen van de zware belasting en ben je zeer blessuregevoelig. Je lichaam moet rusten, slapen, eten. In het boek wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om na je training niet direct te stoppen met het eten van koolhydraten en waarom eiwitten zo ontzettend belangrijk zijn. Verder kan je antwoorden op de volgende vragen verwachten:
– Is gezond altijd het beste voor een sporter?
– Kun je met de juiste voeding blessures voorkomen of sneller doen genezen?
– Wat moet je wel en vooral niet eten voor een belangrijke wedstrijd?
– Wat is nu de ultieme post-trainingssnack? 

Ik vind dit een fantastisch kookboek. Het is niet alleen rijk aan veel originele, leuke recepten die er gewoon om vragen om uitgeprobeerd te worden, maar het is ook heel erg informatief. Je kunt dit boek kopen als je gewoon op zoek bent naar leuke recepten, maar ook als je zoekt naar iets meer informatie over verantwoorde voedsel als je hardloopt. Je kunt hem hier kopen voor 22,50 euro. 

Zijn jullie ook sporters en denken jullie ook na over voedsel in combinatie met je sport? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge