Onze vakantie in Noorwegen

Ik kan wel uren typen over onze vakantie in Noorwegen (wees niet bang, ga ik niet doen). Wat een fantastisch land… Twee weken lang hebben de hunk en ik genoten van de prachtige natuur, het heerlijke weer (het was gewoon 25 graden, dat vond ik als wintermens iets minder geslaagd — maar het was droog en daar was ik erg blij mee), de vriendelijke mensen en natuurlijk van elkaar. Ik kan niet echt zeggen dat we intens genoten hebben van het lekkere eten, want alles was zo verschrikkelijk duur dat we het qua eten rustig aan gedaan hebben (lees: onze lunch bestond twee weken lang uit dezelfde droge broodjes uit de supermarkt). We zijn de eerste avond in een echt Noors restaurantje uit eten geweest (dat was dan weer niet duur, best apart), waar we heerlijke vis hebben gegeten. Hoewel Noorwegen niet bekend staat om haar keuken, was dat écht lekker. Maar genoeg over eten (het is werkelijk ongelooflijk hoe snel ik weer over eten begin te typen, sorry hoor). Ik ga jullie nu vervelen met álles wat we gedaan hebben en vooral heel veel foto’s.

Oslo
Oslo was onze “basisplek”, om het zo maar te noemen. Hoewel we tripjes ondernomen hebben naar het westen van Noorwegen, was Oslo steeds de plek waar we naar teruggingen. Aangezien we geen auto hadden voor de twee weken die we in Noorwegen waren, leek het ons fijn om in een stad te zitten. Zonder auto in een uithoekje van Noorwegen zitten is ongetwijfeld prachtig, maar je kunt nergens naar toe zonder vervoer. Volgens de website lag ons hotel in een buitenwijk van Oslo, maar vanaf het metrostation (dat op 300 meter lopen van ons hotel lag) waren we binnen 5 minuten in hartje Oslo, dus het woord “buitenwijk” vond ik enigszins overdreven. Maar los van ons hotel — Oslo is mooi! Wauw! Ik vind het in vergelijking met andere grote steden in Europa een vrij rustige, milde stad. Er heerst een gemoedelijke sfeer, er zijn heel veel parkjes waar je lekker een boek kunt gaan lezen, het is er ontzettend schoon en het mooiste aan Oslo is wel de prachtige haven, vanwaar je uitkijkt over de Oslofjord. Het reisboekje zei dat de Oslofjord niet zo mooi was, maar ik vind dat het reisboekje gelogen heeft. De Oslofjord is zeker niet het mooiste gedeelte van Noorwegen (maar ja, even eerlijk, er is weinig dat kan opboksen tegen het adembenemende westen van Noorwegen), maar je kijkt uit over de zee, mooie bootjes, heuvellandschap en eilandjes. Echt mooi, zeker met de strakblauwe lucht die wij de hele tijd hadden.

oslo4

De mooiste treinreis van de wereld
DIE HEBBEN WIJ DUS GEDAAN! Woehaaaa! We hadden Oslo amper gezien toen we twee dagen na aankomst in Noorwegen al in de trein stapten (een treinreis later in onze vakantie was ongeveer duizend keer zo duur). Ik ben verschrikkelijk slecht in stilzitten, maar ik heb 8(!!!) uur lang alleen maar uit mijn raampje zitten staren. De treinreis ging van Oslo (in het oosten van Noorwegen) naar Bergen (in het westen van Noorwegen). Doordat je eigenlijk heel Zuid-Noorwegen doorkruist, kom je ontzettend veel verschillende landschappen tegen. De reis begon met het Noorse platteland: mooie heuveltjes, rustige meertjes. Langzaam maar zeker werd het landschap ruiger. De bergen werden hoger, de meertjes werden woeste riviertjes en de afgronden werden dieper. En SNEEUW! Ja, dat lag daar dus gewoon. Vooral toen we langs het hoogste treinstation van Europa kwamen, waar het uitzicht je het gevoel gaf alsof je op wintersportvakantie was (ik ben nog nooit op wintersport geweest hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat dat ongeveer zo voelt). Bij dat stationnetje was ik even naar de deur van de trein gelopen om foto’s te maken die NIET door een raampje genomen waren. Toen we verder reden bleef ik daar nog even staan, omdat het raampje van de deur groter was dan het raampje naast mijn zitplaats. Dat was niet zo handig, want doordat ik een eeuwigheid wegbleef, dacht de hunk dat ik op het sneeuwstationnetje was uitgestapt om betere foto’s te maken en vervolgens de trein had gemist. Na een tijdje kwam hij in paniek naar de deur toe lopen, maar gelukkig stond ik gewoon in de trein. Phew. Verder zeggen de foto’s eigenlijk meer dan mijn enthousiaste gezwets, dus kijk zelf maar (sommige foto’s zijn misschien een beetje bewogen, maar ze zijn – uiteraard – vanuit een rijdende trein genomen, dus vergeef me).

Treinreis

treinreis11

treinreis12

Bergen
Het plaatsje Bergen vond ik eigenlijk vooral interessant als je het vanaf een afstandje bekeek. Bergen is omringd door 7 bergen en ons hostel, waar we twee nachtjes sliepen, lag op één van die bergen. Het uitzicht vanaf het hostel was echt fantastisch, vooral ’s avonds. Bergen zelf is schattig, vooral in de buurt van de haven, waar allerlei schattige huisjes staan, maar het stadje zelf hadden de hunk en ik snel gezien. Op een typisch Noors wijkje met súper schattige huisjes na, was er weinig dat onze aandacht trok. Daarom gingen we Mount Ulriken op, de hoogste berg van de 7 bergen. Met een krakkemikkig kabelbaantje kwamen we aan op de berg, waar we echt een geweldig uitzicht hadden. Niet alleen over Bergen, maar vooral over de natuur rondom Bergen. Want als Bergen ergens om bekend staat, is het wel dat het de toegangspoort is tot schitterende natuur. Dat klopte zeker. Omdat het zó mooi was bovenop Mount Ulriken, besloten we nog een stukje te hiken. Tussen de wilde schaapjes klauterden wij over de bergen heen en het uitzicht werd almaar mooier. Dit was echt een hoogtepuntje.

bergen1

bergen2

bergen3

bergen4

bergen5

bergen6

Terug naar Oslo
Toen gingen we weer terug naar Oslo. Daar hebben we heel relaxed boeken gelezen, door de stad gesjokt, eilandjes bezocht en vooral veel geslapen. Hoewel de temperatuur in onze hotelkamer bleef hangen op ongeveer 35 graden (geen grapje, de zon scheen de hele dag op onze kamer) waren we best moe en hebben we toch lang uitgeslapen.

Een Mercedes
Begrijp me goed: ik heb helemaal niks met dure auto’s. Ik ben gek op autorijden, maar ik ben vrij ongevoelig voor het soort auto waarin ik rijd (tenzij het een Multipla is, want die vind ik écht heel lelijk). Toen keken we op internet of we in Oslo goedkoop een auto konden huren omdat we graag naar de Preikestolen in het westen van Noorwegen wilden. We vonden een bedrijfje waar dat inderdaad goedkoop kon. In tegenstelling tot het huren van een auto op Sicilië vorig jaar, is het huren van een auto in Noorwegen relatief goedkoop. We kozen op internet voor het goedkoopste autootje en gingen op maandagochtend, een week na onze aankomst in Noorwegen, ons autootje ophalen. Daar hoorden we dat we een “Free Upgrade” hadden. Joost mag weten waarom, want het meisje bij de balie praatte ZO VERSCHRIKKELIJK SNEL dat de woorden “free upgrade” ook de enige woorden waren die ik verstond. Gelukkig begreep de hunk haar Engels-op-intercity-tempo-met-Noors-accent iets beter en stonden we even later met de sleutel van een poepieluxe Mercedes in onze handen. Dat had nou ook weer niet gehoeven. Het was een automaat (daar hadden we allebei nog nooit in gereden) met een verschrikkelijk gevoelige rem, maar na even wennen (lees: de airbag vloog er nog net niet uit) reed de auto prima. In Noorwegen gaat er geen snelweg van oost naar west (zal wel komen door al het gebergte), dus je rijdt maar een klein stukje snelweg vanaf Oslo en dan ga je verder over de leuke “tussendoor-weggetjes”. Ik ben eindelijk ook oud genoeg om te mogen rijden in het buitenland, dus ik heb er écht van genoten. De route was, net als de treinreis, schitterend. We reden naar Sandnes, een klein dorpje naast Stavanger, waar we een hostel hadden geboekt.

autorit2

autorit1

Autorit

De Preikestolen
Het absolute hoogtepunt van de vakantie! WAUW! De dag nadat we naar het westen waren gereden maakten we ons klaar voor een hike naar de Preikestolen, een platte berg die ongeveer 600 meter steil naar beneden loopt. Je schijnt daar één van de mooiste uitzichten ter wereld te hebben. De hike omhoog duurde 2 uur (en naar beneden was het dus ook weer 2 uur). En stel je hierbij even voor dat het geen mooie paadjes waren waar je overheen loopt. Het was gewoon 2 uur lang flink omhoog klimmen, over rotsen klauteren en langs diepe afgronden lopen (er stond op 90% de route géén hekje naast de afgrond): het was écht intensief, maar súúúúúper vet. Ik vond het fantastisch om zo’n klimtocht af te leggen. De hunk vond het iets minder fantastisch, maar ik ben mega trots op hem dat hij ook omhoog is geklommen. Hij heeft niets met hiken, dus 2 uur omhoog klimmen is echt een prestatie. En nou ja, eenmaal boven was het gewoon adembenemend. Echt schitterend. Je kijkt uit over de Lysefjord en je kunt zo ver kijken! By far het allermooiste wat ik ooit heb gezien.

autorit3

Preikestolen

preikestolen2

preikestolen3

preikestolen4

De “zuidkaap”
De volgende dag reden we (met verbazingwekkend weinig spierpijn) weer terug naar Oslo. We reden via de “zuidkaap”; het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Nu we toch in de auto zaten, konden we daar net zo goed even langs. Het waaide als een malle, maar het was heel mooi en op een bepaalde manier zelfs kalm daar. Het was weer een heel ander soort Noorwegen dan in het westen.

Zuidkaap

zuidkaap2

zuidkaap3

zuidkaap4

zuidkaap5

En toen weer terug naar Oslo
En toen hadden we nog vier dagen in Oslo. We hebben wederom lekker rustig aan gedaan. We aten een peperduur ijsje omdat ik hoorde dat ik mijn master gehaald heb (JAAAA!!!!!!!!!!!!!) en we hebben zelfs gezwommen in de Oslofjord (KOUD!).

Nou, dat was het wel even. Ik heb me écht ingehouden om niet al te veel foto’s te plaatsen, maar ik geloof dat ik meer dan 30 foto’s heb geplaatst in deze blogpost. SORRY ALS JE COMPUTER IS VASTGELOPEN. Ik ga weer even nagenieten. Doei!

One comment

1. Wat een prachtige foto’s! Ook heerlijk weg gelezen in je vakantie verhaal in Noorwegen, erg leuk! 😉 Nog gefeliciteerd met het behalen van je Master! 😀

xxx
    Melissa onlangs geplaatst…Samen vallende sterren kijkenMy Profile